wyszukiwanie zaawansowane
Strona główna » Inne publikacje » Sztuka pozłotnictwa i inne techniki zdobienia
logopedia

Newsletter

Podaj swój adres e-mail, a my będziemy informować Cię o naszych nowych książkach*

 
* Zapisanie się do newslettera oznacza wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych (otrzymywanie informacji handlowych na wskazany adres e-mail). Administratorem danych osobowych jest  Wydawnictwo eMPi2 s.c., ul. św. Wojciech 28, 61-749 Poznań. Więcej w Polityce prywatności


Sztuka pozłotnictwa i inne techniki zdobienia

Sztuka pozłotnictwa i inne techniki zdobienia

Dostępność: Książka dostępna

Koszt wysyłki: od 11,00 zł

Numer katalogowy: POZ

Kod CN: 4901

Cena: 55,00 zł

Ilość: egz.
Dodaj do koszyka

dodaj do schowka

  • Opis książki
  • Spis treści
  • Przykładowe strony
  • O Autorce
kompendium wiedzy o technikach pozłotniczych dawnych i współczesnych skierowane do młodych pozłotników, konserwatorów zabytków, kustoszów muzeów, galerii, uczniów i studentów szkół plastycznych, a także osób, które interesując się historią sztuki, chcą poznać historię i warsztat tego rzemiosła

Autor: Arleta Tylewicz
Wyd. 1, 2007
ISBN 978-83-89287-50-2
ss. 186
oprawa twarda, szyta nićmi, kolorowe wkładki ze zdjęciami na kredzie
 
Książka jest obszernym kompendium wiedzy o technikach pozłotniczych dawnych i współczesnych. Autorka przedstawia najważniejsze materiały pozłotnicze, warsztat i narzędzia, techniki pozłacania na różnych podłożach oraz sposoby ich zabezpieczania. Książka zawiera treści dotyczące dekoracji ornamentalnych, form, odlewów, kitów i ram oraz słownik ornamentów, słownik pozłotniczy, wkładkę z przykładami prac pozłotniczych.

Fragmenty ze wstępu
   Książka ta jest przeznaczona dla młodych pozłotników jako kompendium wiedzy o technikach pozłotniczych dawnych i współczesnych, jak i dla osób które interesując się historią sztuki, chcą poznać historię i warsztat tego rzemiosła.
   Pozłotnictwo jako zawód doskonale rozwijający się we wcześniejszych epokach obecnie jest rzemiosłem wymierającym, przeżywającym duży kryzys z powodu dzisiejszej mody i wielu innych niesprzyjających przyczyn. Czeka na swój renesans. Współcześni pozłotnicy rzadko wykonują nowe dzieła, co dawniej było tak popularne. Najczęściej znajdują zatrudnienie przy konserwacji obiektów zabytkowych.
   Mając na uwadze przyszłość unikalnego rzemiosła oraz widząc w perspektywie możliwości jego rozwoju w związku z postępującymi zmianami w Polsce i Europie, postanowiłam napisać tę książkę z nadzieją, że pomoże ona przyszłym pozłotnikom w edukacji i zrozumieniu zasad, jakimi należy się kierować podczas wykonywania prac pozłotniczych. Jednocześnie chcę im uświadomić, iż sztuka pozłacania nie jest wcale łatwa i wymaga wielu lat ćwiczeń.

Od Autora
1. Pozłotnictwo w zarysie historycznym
2. Najważniejsze materiały pozłotnicze
    2.1.   Złoto
              Złoto płatkowe. Złoto transferowe. Złoto licowe. Złoto z podściółką – dwojniki.
Złoto w proszku.
    2.2.   Imitacje złota
              Szlagmetal. Mosiądze i brązy. Złoto mineralne. Złoto mozaikowe.
    2.3.   Platyna
    2.4.   Srebro
              Srebro płatkowe. Srebro w proszku.
    2.5.   Imitacje srebra
              Szlagaluminium. Cyna. Srebro mineralne. Srebro mozaikowe.
    2.6.   Bizmut
    2.7.   Bolusy
    2.8.   Wypełniacze gruntów
              Kreda szampańska. Kreda bolońska.
    2.9.   Gips
    2.10. Kleje organiczne
              Klej kostny. Klej skórny. Klej króliczy. Żelatyna. Karuk. Białko jaja. Guma arabska.
    2.11. Żywice naturalne
              Damara. Mastyks. Szelak.
    2.12. Mikstiony
              Mikstion olejno-żywiczny. Mikstion syntetyczny (mleko złoceniowe).
    2.13. Plastyfikatory
    2.14. Substancje powierzchniowo czynne
    2.15. Barwniki organiczne
    2.16. Wosk pszczeli
    2.17. Drewno
3. Warsztat i narzędzia pozłotnicze
    3.1.  Warsztat
    3.2.  Narzędzia
             Poduszka pozłotnicza. Nóż pozłotniczy. Agaty. Nastrzelacze. Wisz bosz. 
             Pędzle do pulmentu, alkoholu, szelaku, gruntowania. 
             Inne akcesoria pozłotnicze.
4. Wprowadzenie do złoceń
    4.1.  Złocenia na podłożu drewnianym
             Przygotowanie podłoża drewnianego. Przygotowanie zaprawy (gruntu). Gruntowanie. Obróbka gruntu.
    4.2.  Złocenia matowe
             Złocenie olejne. Złocenie olejne na rozkurz. Malowanie brązą.
             Złocenie na białku. Złocenie na mordant.
    4.3.  Złocenia na pulmencie
             Złocenie na połysk płatkami złota. Złocenie proszkiem złota. 
             Złocenie brązą na pulmencie. Złocenie matowe na pulmencie.
             Złocenie na białym pulmencie.
5. Srebrzenie
6. Zabezpieczanie pozłoty
7. Metody postarzania pozłoty
     7.1.  Patyny
     7.2.  Przetarcia
8. Pozłacanie na innych podłożach
     8.1.  Złocenie na stiuku
     8.2.  Złocenie na kamieniu
     8.3.  Złocenie na metalu
     8.4.  Złocenie na tynku
     8.5.  Złocenie na skórze
     8.6.  Złocenie na szkle
     8.7.  Złocenie na papierze
9. Dekoracje ornamentalne
     9.1.  Grawerowanie
     9.2.  Puncowanie
     9.3.  Ornamenty wypukłe
10. Formy i odlewy
     10.1. Formy
              Formy elastyczne. Formy elastyczne z płaszczem gipsowym. 
              Formy gipsowe. Formy gipsowe składane (klinowe).
              Formy kombinowane. Formy tracone.
    10.2. Odlewy
            Sporządzanie masy gipsowej
11. Kity pozłotnicze
    11.1.  Kit kredowo-klejowy
    11.2.  Kit emulsyjny
    11.3.  Kit woskowy
    11.4.  Kity trocinowe
12. Współczesne produkty pozłotnicze
13. Ramy
    13.1.  Zdobienia fakturami
    13.2.  Zdobienie kolorami
Podręczny słownik ornamentów
Słownik pozłotniczy
Bibliografia

 

alt

alt

alt

ARLETA TYLEWICZ – mistrz pozłotnictwa z uprawnieniami konserwatorskimi, malarka, były wykładowca w Akademii Sztuk Wizualnych w Poznaniu. W latach 1979-1990 była zatrudniona w Pracowni Konserwacji Dzieł Sztuki. W 1987 r. uzyskała dyplom mistrza w rzemiośle pozłotnictwo. W tym czasie brała udział w pracach konserwatorsko - pozłotniczych w Poczdamie i Rydze. Pracowała także w kraju: w kościołach w Sierakowie (ołtarze), Lednogórze (ołtarz), Czerninie (ołtarz), Pułtusku (ołtarz), a także przy obiektach malarstwa ściennego w Słupcy, Rydzynie, Szamotułach i Lewkowie. Od 1990 do 2000 r. jako kierownik Pracowni Konserwacji Ram i Pozłotnictwa w Muzeum Narodowym w Poznaniu zreorganizowała i wyposażyła pracownię, a także zadbała o powiększenie jej przestrzeni. Jednym z bardziej znaczących doświadczeń było przeprowadzenie konserwacji złoceń czterech dużych obiektów (ram) z Galerii MNP w ramach fundacji Arthema. W 1995 r. uzyskała uprawnienia konserwatorskie w zakresie prac pozłotniczych przy obiektach zabytkowych. W 2000 r. nadzorowała przebieg prac pozłotniczych w Teatrze Polskim w Poznaniu, jednocześnie biorąc w nich czynny udział. Wykonała również złocenia na ołtarzu bocznym kościoła przy klasztorze Benedyktynów w Lubiniu, Miłosławiu oraz złocenia krat w Kaplicy Loretańskiej kościoła pw. Wniebowzięcia NMP i św. Jana Chrzciciela w Henrykowie. W 2006 r. uczestniczyła w pracach pozłotniczych ołtarza głównego i przedsionka kaplicy Świętego Krzyża w nawie wschodniej w farze poznańskiej. Wśród wielu zainteresowań autorki na uwagę zasługuje jej pasja i talent malarski. W swoich obrazach prezentuje szeroki wachlarz tematów i ciekawe eksperymenty technologiczne, dzięki którym prace te zasługują na szczególne wyróżnienie.
Bogna Wrońska
Podobne książki
Oprogramowanie sklepu shopGold.pl
Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu