Wstęp
Rozdział 1. Dlaczego rodzic bywa roszczeniowy?
1.1. Znaczenie poczucia własnej wartości
1.2. Wpływ osobowości rodzica na roszczeniowość
1.3. Wpływ zmian społecznych na roszczeniowość
1.4. Rzeczywistość VUCA oraz świat BANI a roszczeniowość społeczna
Podsumowanie
Rozdział 2. Profilaktyka zapobiegania roszczeniowości
2.1. Neuroplastyczność mózgu a roszczeniowość
2.2. Trudne sytuacje a roszczeniowość rodzica
Podsumowanie
Rozdział 3. Jak budować więzi – innowacyjność w komunikacji
3.1. Jak dobrze rozpocząć rozmowę z rodzicem?
3.2. Jak nawiązać więź z rodzicem?
3.2.1. Rola skutecznej komunikacji
3.2.2. Neurony lustrzane i ich ważna rola w komunikacji z rodzicem
3.2.3. Synchronizacja i odzwierciedlanie, czyli echo ciała
Rozdział 4. Awangardowa perswazja skutecznym narzędziem współpracy z rodzicem
4.1. Taktyka powtórzenia doświadczenia
4.2. Taktyka RZZ
4.3. Taktyka robienia notatek
4.4. Taktyka cytatu
4.5. Taktyka implikacji
Rozdział 5. Płaszczyzny komunikacji w relacji z roszczeniowym rodzicem
Podsumowanie
Rozdział 6. Jak przyjmować skargę od roszczeniowego rodzica?
6.1. Krok pierwszy: słuchać, co mówi do nas roszczeniowy rodzic
6.2. Krok drugi: stosować parafrazę i okazywać empatię
6.3. Krok trzeci: poprosić o przysługę
6.4. Krok czwarty: przygotować niespodziankę
Rozdział 7. Ukryte techniki wywierania wpływu na rodzica
7.1. Słowa jako katalizator
7.2. Pierwsze tajemnicze słowo
7.3. Drugie tajemnicze słowo
7.4. Trzecie tajemnicze słowo
Rozdział 8. Przyjmowanie i wyrażanie krytyki
8.1. Jak poradzić sobie z irytującą krytyką? Techniki przyjmowania krytyki
8.1.1. Konstruktywne przyjmowanie krytyki
8.1.2. Technika zdartej płyty
8.1.3. Asertywne przyjmowanie krytyki
8.1.4. Demaskowanie aluzji
8.1.5. Technika zasłony dymnej
8.1.6. Uniwersalne techniki obrony przed krytyką, które można wykorzystać także w stawianiu granic
8.2. Sekret krytykowania bez obrażania uczuć innych
Rozdział 9. Techniki manipulacji i obrony przed nią
9.1. Dobra perswazja i zła manipulacja
9.2. Jak odróżnić perswazję od manipulacji? Fakty i mity na temat perswaji
9.2.1. Niechęć do kompromisu
9.2.2. „Kawa na ławę”. Niechęć do dialogu
9.2.3. Odziaływanie na emocje – ignorowanie merytorycznych argumentów
9.3. Reguła wzajemności jako manipulacja
9.4. Kłamstwo jako najprostsza manipulacja
9.5. Manipulowanie wypowiedzią a technika informacji zwrotnej
9.6. Inne techniki manipulacji
9.6.1. Manipulacje związane z emocjami
9.6.2. Manipulacje poczuciem winy
9.6.3. Manipulacje związane z samooceną
9.7. Jak unikać manipulacji?
9.8. Syndrom „pana/pani Racji”
Rozdział 10. Magiczne recepty, czyli metody, które działają zawsze
10.1. Dobre relacje z rodzicem
10.2. Szacunek, empatia i zaufanie
10.3. Postawa i przekonanie
10.4. Akceptacja
10.5. Wiarygodność – istota perswazji
WIARYGODNOŚĆ = SOLIDNOŚĆ + BIEGŁOŚĆ
Rozdział 11. Empatyczna komunikacja z rodzicem
Rozdział 12. Najczęściej zadawane i najbardziej interesujące pytania z zajęć warsztatowych z nauczycielami
Zakończenie
Aneks
Praca własna – laboratorium nauczyciela
Bibliografia
O czym należy i warto pamiętać w kontakcie z rodzicem. Najważniejsze wskazówki
Marzena Frąckowiak-Świtkowska jest doświadczonym trenerem edukacji i biznesu, tutorem, coachem oraz psychoterapeutą. Od 20 lat prowadzi Pracownię Inżynierii Personalnej, firmę szkoleniowo-doradczą działającą na rynku ogólnopolskim. Specjalizuje się w szkoleniach dla menedżerów oświaty oraz nauczycieli, oferując nowoczesne podejścia, takie jak: NLP, Dialog Motywujący, Neurodydaktyka, Tutoring, Psychologia Pozytywna, a także rozwijanie kompetencji miękkich, takich jak rezyliencja, antykruchość oraz motywacja i kreatywność. Prowadzi również wykłady i warsztaty o roszczeniowości w oparciu o metodę Porozumienia Bez Przemocy. Jest autorką książek Dlaczego niektórzy nauczyciele zawsze odnoszą sukces oraz Klucz do Porozumienia bez Przemocy w życiu nauczyciela, współautorką podręcznika Ekonomika. Część 1, a także autorką artykułów do gazet z branży medycznej, spożywczej i edukacyjnej.