Podaj swój adres e-mail, a my będziemy informować Cię o naszych nowych książkach*
* Zapisanie się do newslettera oznacza wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych (otrzymywanie informacji handlowych na wskazany adres e-mail). Administratorem danych osobowych jest Wydawnictwo eMPi2 s.c., ul. św. Wojciech 28, 61-749 Poznań. Więcej w Polityce prywatności
książka kierowana do doradców zawodowych, pedagogów szkolnych, dyrektorów, nauczycieli i wychowawców, a także rodziców; ukazuje kluczową rolę orientacji i doradztwa zawodowego w gimnazjum; jedyny w swoim rodzaju przewodnik po zróżnicowanych metodach i formach pracy zawodoznawczej w gimnazjum
Autorka: Urszula Małgorzata Fiała
Wyd. 1, 2009
ISBN 978-83-61249-13-9
ss. 134
oprawa: miękka
Przedstawiony program ukazuje kluczową rolę orientacji i doradztwa zawodowego w gimnazjum. Prezentuje ciekawe i innowacyjne metody poznawania świata zawodów. Zawiera scenariusze zajęć, które aktywizują uczniów do większej pracy nad sobą i pomagają przygotować się do podjęcia racjonalnych i trafnych decyzji zawodowych. Liczne załączniki na końcu książki są interesującymi materiałami pomocniczymi dla nauczycieli do wykorzystania na spotkaniach z uczniami.
Ze wstępu: Książka Nowe trendy w orientacji i doradztwie zawodowym w gimnazjum kierowana jest do dyrektorów, doradców zawodowych, pedagogów szkolnych, nauczycieli i wychowawców, a także rodziców. Jednocześnie włącza rodziców i instytucje oraz zakłady pracy w proces rozwoju zawodowego młodzieży, aby pomóc jej prawidłowo zaplanować swoją karierę edukacyjno-zawodową. Aktywnie wprowadza ucznia w świat różnych zawodów, również pomaga poznawać siebie - własne predyspozycje zawodowe oraz zasady rządzące rynkiem edukacji i pracy. Wskazuje na źródła informacji zawodowej, wspiera w opracowywaniu indywidualnego planu działania w karierze edukacyjno-zawodowej. Ze względu na to, że cały system kształcenia ustawicznego w Polsce zmierza do wymagań standardów unijnych, książka ta może stać się "przewodnikiem" po zróżnicowanych metodach i formach pracy zawodoznawczej w gimnazjum.
Proponowane innowacyjne metody działań zawodoznawczych w gimnazjum powstały na podstawie literatury psychologiczno-pedagogicznej ściśle związanej z wieloletnimi doświadczeniami, pracą twórczą oraz prowadzonym monitoringiem działań w środowiskach szkolnych. Wprowadzone zostały one do realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, obejmującego harmonogram pracy szkoły, integralnie połączonego z:
- modułem I - Uczeń poznaje różne zawody (kl. I)
- modułem II - Uczeń poznaje siebie (kl. II)
- modułem III - Kim będę? - poznawanie ścieżek kształcenia ponadgimnazjalnego i rynku pracy (kl. III).
Adekwatnie do ww. modułów nowe treści programowe zawodoznawcze realizowane są w ramach lekcji wychowawczych, wiedzy o społeczeństwie, techniki i informatyki oraz zróżnicowanych zajęć aktywizujących uczniów i rodziców z zastosowaniem wybranych form psychoedukacji zawodoznawczej w gimnazjum.
Niniejsza książka może odgrywać istotną rolę w poradnictwie zawodowym młodzieży w Polsce. Proponowane innowacyjne metody działań zawodoznawczych sprzyjać mogą wzrostowi efektywności procesu edukacyjnego oraz wzmocnieniu prestiżu społecznego szkoły w środowisku lokalnym.