wyszukiwanie zaawansowane
1 » 2 » 3 » 4 » Picasso, krzyżowcy i afrykańscy czarownicy – podręcznik wiedzy o kulturze5

Nowy dział!

logopedia

Newsletter

Podaj swój adres e-mail, a my będziemy informować Cię o naszych nowych książkach*

 
* Zapisanie się do newslettera oznacza wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych (otrzymywanie informacji handlowych na wskazany adres e-mail). Administratorem danych osobowych jest  Wydawnictwo eMPi2 s.c., ul. św. Wojciech 28, 61-749 Poznań. Więcej w Polityce prywatności

Korzyści przy zakupie

► od 10 egzemplarzy dostawa gratis
► od 20 egzemplarzy lub 20 kompletów dostawa gratis i 10% rabatu
► w pakietach – taniej!
multimedia on-line
Wydawnictwo eMPi2 na Facebook
Picasso, krzyżowcy i afrykańscy czarownicy – podręcznik wiedzy o kulturze

Picasso, krzyżowcy i afrykańscy czarownicy – podręcznik wiedzy o kulturze

Dostępność: Dostępny

Koszt wysyłki: od 8,50 zł Dostępne formy wysyłki dla oglądanego produktu:Poczta Polska lub Pocztex (płatność przelewem) - 8,50 zł
Pocztex Kurier 48 (płatność przy odbiorze przesyłki) - 11,00 zł
Kurier FedEx (płatność przelewem) - 16,00 zł
Kurier FedEx (płatność przy odbiorze przesyłki) - 18,00 zł
GRATIS OD 10 SZTUK!!! - 20,00 zł
Odbiór osobisty - 0,00 zł

Numer katalogowy: PKAC

Cena: 26,00 zł

Ilość: szt.
Dodaj do koszyka

dodaj do schowka

  • Opis książki
  • Spis treści
  • Przykładowe strony
  • Recenzje
  • Linki (3)
podręcznik wiedzy o kulturze dla szkół ponadgimnazjalnych
zgodny z obecną podstawą programową

Autorzy: Krzysztof Moraczewski, Stanisław Kandulski
nr ewidencyjny w wykazie MEN: 490/2012
Wyd. 1, 2012
ss. 264
ISBN 978-83-62325-53-5


Pobierz:
rozdział podręcznika (format pdf)
program nauczania (format doc)
– polecana literatura przedmiotu (format doc, format pdf)
– wynikowy plan dydaktyczny (format doc, format pdf)
– wymagania na poszczególne oceny skorelowane z wynikowym planem dydaktycznym (format doc, format pdf)

Podręcznik wiedzy o kulturze rozpoczyna część teoretyczna, obejmująca m.in. definicję pojęcia "kultura", dziedziny i podziały kultur, zjawiska międzykulturowe. Część druga podręcznika dotyczy naszej kultury współczesnej, tej, w której żyjemy i którą powinniśmy próbować zrozumieć. Część trzecia poświęcona jest sztuce XX wieku z naciskiem na sztuki plastyczne i muzykę.
Część I. Co powinno się wiedzieć o kulturze? Wybrane zagadnienia z teorii kultury to spójna i wartka opowieść o tym, czym jest kultura, jak jest zróżnicowana i dlaczego. Czym jest kultura duchowa, społeczna i materialna. Co to są teksty kultury. Jakie są relacje między kulturą, nauką, religią i magią, a także między kulturami narodowymi, regionalnymi i cywilizacjami. To część wyjątkowa i unikalna, która może również służyć pomocą polonistom, chcącym ukazać uczniom źródła ludzkich postaw i poglądów, rozwój społeczeństw różnicujący postrzeganie świata oraz nauczyć, że "inność" nie jest ani lepsza, ani gorsza, jej obecność natomiast wzbogaca myślenie i wiedzę o naturze świata.
Część II. Problemy kulturowe współczesnego świata to część, w której omówione są takie zjawiska, jak: globalizacja, neoliberalizm, anty- i alterglobalizm, kontrkultura, feminizm.
Część III. Kultura artystyczna XX wieku to przegląd najważniejszych twórców i ich dzieł w sztuce XX wieku. Ukazuje przeobrażenia w sztukach plastycznych i muzyce, prowadzące do rozwoju nowych sposobów myślenia, prądów i kierunków. Przedstawia reformę teatru w XX wieku oraz X muzę - film i kinematografię.

W podręczniku:
– stopniowe pogłębianie tematu
– pod rozdziałami pytania sprawdzające i zadania dla uczniów
– notki biograficzne i zdjęcia wybitnych postaci
– fotografie obiektów kultury i architektury
– zdjęcia zjawisk i wydarzeń społecznych

 


altDo podręcznika przygotowano stronę www, na której zamieszczono propozycje multimedialne do części III "Kultura artystyczna XX wieku" z zakresu: teatru, filmu, malarstwa, architektury, muzyki kompozytorskiej, happeningu. Ponadto na stronie zamieszczono ułatwiający lekturę podręcznika e-słownik trudniejszych terminów.
 

Nauczycielom wiedzy o kulturze, którzy zakupili podręcznik możemy na ich prośbę przesłać mailowo:
– książkę nauczyciela wiedzy o kulturze (liczba stron: 40)
– 4 scenariusze lekcji
 

oprawa: miękka

Wstęp

Część I. Co powinno się wiedzieć o kulturze? Wybrane zagadnienia z teorii kultury

1. Gdzie szukać wiedzy o kulturze? Dyscypliny naukowe zajmujące się kulturą
2. Co to jest kultura? Potoczne i naukowe rozumienie kultury
    Potoczne znaczenia słowa „kultura”. Kultura jako ideał zachowania oraz jako osiągnięcia
duchowe
    Jak odkryto kulturę? Europejskie doświadczenia z różnicami między ludźmi
    Przekonanie o własnej wyjątkowości. Etnocentryzm i europocentryzm
    Jak rozumiana jest kultura w naukach humanistycznych?
    Co ludzie wiedzą i jak myślą, czyli kultura duchowa
    Co ludzie robią i jak żyją, czyli kultura społeczna
    To, co ludzie wytworzyli, czyli kultura materialna
    To, co ludzie czynią, czy to, dlaczego to czynią? Zachowaniowe i ideacyjne rozumienie kultury
3. Najważniejsze twierdzenia o kulturze
    To, co różni nas od innych, a nie mnie od innych. Społeczny charakter kultury
    Kultura i natura
    Jak uczymy się kultury?
    Jak kultura osiąga wewnętrzną spójność?
    Wewnętrzne zróżnicowanie kultur
    Kultura i władza
    Kultury i czas
    Więcej o kulturach i czasie: zmiany i historia
    Więcej o kulturach i czasie: pamięć
    Kultura i komunikacja: media kultury
    Teksty kultury
    Więcej o tekstach: kontekst i intertekstualność
    Czy kultura działa niezależnie od człowieka? Struktury i strukturalizm
    Interpretacja, czyli trudna sztuka rozumienia
4. O różnych dziedzinach kultury
    Dlaczego wyróżniamy dziedziny kultury?
    Jak można podzielić kulturę na dziedziny? Podstawowe tezy społeczno-regulacyjnej teorii kultury
    Ważna dygresja: symbol
    O kulturze gospodarczej
    O ostatecznych wartościach: światopogląd
    Obraz świata i technika działania: magia
    Obraz świata i kult: religia
    Rząd dusz, czyli świeckie światopoglądy
    Obyczaj, czyli nasza codzienność
    Obyczaj w działaniu: święto i gra
    Sztuka, czyli samodzielny świat symboli
    Jak elementy kultury wiążą się ze sobą?
5. Kultury, cywilizacje i związki między nimi
    Kultura i cywilizacja
    Komunikacja, wymiana, wojna: zjawiska międzykulturowe
    Hybrydyzacja kultur
6. Jeden Zachód, wiele narodów. O kulturze europejskiej, kulturach narodowych
i regionalnych
    Zachodnia Europa jako wspólnota kulturowa
    Pejzaż europejskich różnic: kultury narodowe
    Kilka uwag o polskiej kulturze narodowej
    Geografia i historia wtrącają swoje: kultury regionalne

Część II. Problemy kulturowe współczesnego świata

1. Neoliberalizm: siła napędowa czy kula u nogi?
    Gospodarka neoliberalna
    Centrum i peryferia
2. Kulturowe konsekwencje globalizacji
    Co to jest globalizacja?
    Na czym polega proces globalizacji?
3. Społeczna reakcja na globalizację
    Antyglobalizm
    Alterglobalizm
    Zasada zrównoważonego rozwoju
4. Problemy z kontrkulturą
    Gdzie narodziła się kontrkultura?
    Kontrkultura i subkultury
5. „Nie rodzimy się kobietami, stajemy się nimi!”
    Przyczyny powstania feminizmu
    Płeć kulturowa
6. Sieć nowatorskich rozwiązań
    Początki Internetu
    Wpływ Internetu na gospodarkę
    Internet a relacje międzyludzkie

Część III. Kultura artystyczna XX wieku

1. Wprowadzenie
    Dyscypliny naukowe zajmujące się sztuką
    Sztuka jako dziedzina kultury
    Definicje sztuki
    Pod znakiem awangard
    Awangarda i nowoczesność
    Awangarda a autonomia sztuki
    „Wiek komentarza”
    Dwie awangardy
2. Malarstwo awangardowe
    Nowy sens obrazu
    Kolor i ekspresja
    Przełom kubistyczny
    Kolaż i jego konsekwencje
    Surrealizm
    Różnorodność malarstwa abstrakcyjnego
    Malarstwo abstrakcyjne po drugiej wojnie światowej
3. Awangarda i rzeźba
    Narodziny nowoczesnej rzeźby
    Konstruktywistyczna rewolta w rzeźbie
    Konsekwencje dadaizmu i surrealizmu dla rzeźby
    Ready-made
    Rzeźba po drugiej wojnie światowej
4. Apogeum i kres awangardy
    Minimalizm i konceptualizm
    Pop-art
    Nowe formy wypowiedzi artystycznej
    Koniec awangardy i tzw. renesans malarstwa
    Postmodernizm i sztuka współczesna
5. Sztuka wobec społeczeństwa
    Społeczne utopie awangardy i dadaistyczny protest
    Awangarda rosyjska i bolszewickie państwo
    Socrealizm
    Sztuka w Trzeciej Rzeszy i faszystowskich Włoszech
    Sztuka i polityka po drugiej wojnie światowej
6. Awangarda w sztuce polskiej – wybrane przykłady
    Początki sztuki nowoczesnej w Polsce
    Awangarda ekspresjonistyczna w Polsce
    Kapizm
    Polska awangarda konstruktywistyczna
    Inne zjawiska w sztuce polskiej okresu międzywojennego
    Awangarda polska po drugiej wojnie światowej
    Polska sztuka krytyczna
7. Awangarda i architektura
    Architekci i inspiracje ekspresjonistyczne
    Konstruktywizm, funkcjonalizm i styl międzynarodowy
    Alternatywy względem funkcjonalizmu
    Architektura postmodernistyczna i współczesna
8. Muzyka kompozytorska XX wieku
    Wokół kolorystyki dźwiękowej
    Odkrycie szmeru
    Emancypacja rytmu
    Folklor, muzyka pozaeuropejska i kompozytorzy
    Neoklasycyzm – spotkanie tradycji francuskiej i rosyjskiej
    Dodekafonia – narodziny muzycznej awangardy
    Spór o nową muzykę
    Muzyka w krajach totalitarnych
    Awangarda, serializm, postwebernizm
    Aleatoryzm i formy otwarte
    Sonoryzm
    Muzyka elektroniczna
    Inne poszukiwania – różnorodność muzycznej awangardy
    Ku granicom muzyki
    Po awangardzie – muzyka współczesna
    Złożony pejzaż – muzyka kompozytorska dziś
    Polska szkoła kompozytorska
9. Jazz
    Narodziny jazzu – ragtime, dixieland i big band
    Jazz nowoczesny
    Nowe nurty muzyki jazzowej
    Jazz w Polsce
10. Nowe formy muzyki popularnej
    Rock – amerykańskie początki
    Rock w rękach Brytyjczyków
    Rock i kontrkultura. Rock progresywny
    Rock jako muzyka subkultur
    Rock w Polsce
    Inne formy muzyki popularnej
11. Teatr ostatniego stulecia
    Wielka Reforma teatru
    Teatr po drugiej wojnie światowej
    Antropologiczny wymiar teatru
    Teatr i awangarda
    Teatr między awangardą i kontrkulturą
    Teatr współczesny
12. Film
    Francuskie początki kina
    Film jako nowa dziedzina sztuki
    Udźwiękowienie filmu
    Film autorski
    Polska szkoła filmowa
    Nowa Fala
    Kino moralnego niepokoju
    Współczesny film amerykański
    Film postmodernistyczny

Polecana literatura przedmiotu
Indeks osób i postaci mitologicznych
Indeks rzeczowy
Wykaz ilustracji

 
alt

alt

alt


alt

 


alt


alt
 

alt
.
Z recenzji rzeczoznawcy MEN – dr hab. Małgorzaty Święcickiej (prof. UKW, Wydział Humanistyczny, Instytut Filologii Polskiej):
Podręcznik oparty na aktualnych wynikach badań w zakresie wiedzy o kulturze oraz wiedzy metodycznej, uwzględniający w wystarczającym stopniu problem interdyscyplinarności przedmiotu i jego treści. W logicznej formie przekazu autorzy proponują układ podręcznika od wiedzy ogólnej (teorii kultury) poprzez problemy kulturowe współczesnego świata do szczegółu, tj. kultury artystycznej XX wieku, reprezentowanej przez sztuki plastyczne, muzyczne, teatralne czy filmowe. Za cenne uznaję osadzenie zjawisk kulturowych w historycznym (ale nie tylko) kontekście, dzięki czemu wyrazista staje się dynamika przemian kulturowych, tak kultury rodzimej, jak i powszechnej, z cechami do globalizacji i regionalizacji. (...) Dobre dopełnienie przedstawianych treści stanowi trafnie dobrany materiał ilustracyjny, wartościowy nie tylko ze względu na meritum (obiekty kultury, symbole kulturowe, przedstawiciele różnych typów kultur, wybitne postaci kultury itp.), ale też walory estetyczno-dydaktyczne.
(...) Z punktu widzenia dydaktycznego pozytywnej ocenie podlega też sposób prowadzenia dyskursu z uczniem, m.in. kształt pytań sprawdzających, zadań, sposób objaśniania terminów i pojęć. (...) Podręcznik tak skonstruowany może stanowić dobrą podstawę w dyskursie edukacyjnym na temat różnych obszarów dziedzin kultury. Dobrze dowodzi on, że wiedza o kulturze, to nie tylko cele poznawcze, ale też kształtowanie uczniowskich postaw, wartości, umiejętności poruszania się wśród treści współczesnej kultury, umiejętności wartościowania bez zbędnych wykładników stereotypizacji, negacji, niechęci.


Z recenzji rzeczoznawcy MEN – Krystyny Misiorowskiej:
Podręcznik (...) spełnia wszystkie warunki podstawy programowej kształcenia ogólnego, merytoryczne, dydaktyczne oraz przepisy prawne. Jest napisany piękną polszczyzną, a teksty są zwięzłe i przejrzyste. Ćwiczenia i polecenia dydaktyczne są logiczne, zrozumiałe i zmuszają uczniów do aktywnej pracy i rozwijania własnych zainteresowań, a nauczycieli do szukania nowych, skutecznych metod zdobywania wiedzy. Poruszone w podręczniku zagadnienia społeczne i polityczne ułatwią uczniom zrozumienie problemów i zjawisk życia współczesnego w jego różnych dziedzinach.

Artykuł recenzyjny na temat podręcznika w publikacji pt. Opinie edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności. Prace komisji PAU do oceny podręczników szkolnych, tom XII, Kraków 2014

 
Oprogramowanie sklepu shopGold.pl